Am o prietenă care face colecție de invitații de nuntă. Ale familiei ei, primite în ultimii 20 de ani, dar și ale altora, prieteni, amici, colegi, care i le aduc, știindu-i pasiunea. Știam asta de mult și mi s-a părut o copilărie, o joacă, o pierdere de timp.

Am revăzut colecția recent. După vârsta de 35 de ani, devii nostalgic, începi să apreciezi lucrurile care altădată ți se păreau stupide,  să te comporți emoțional. Mai ales în preajma amintirilor. A fost cutremurător, am rămas profund impresionată de colecție, am râs și am plâns vreo 3 ore.

Are 489 de invitații de nuntă. Îi știe pe toți mirii, mulți au divorțat, alții au murit. Fiecare invitație are câte o poveste. Le-am luat pe toate la mână, le-am citit, le-am criticat, ne-am adus aminte povești de la nuntă, cum s-au certat, cum s-au împăcat.

001496Am văzut și cum a evoluat industria asta. De la foițe simple, cu texte clasice, s-a ajuns la adevărate opere de artă, în serie, bineînțeles, dar foarte elaborate. Cea mai recentă era un puzzle cu fețele mirilor, foarte tare, cine s-ar fi gândit la o asemenea idee, mi-am zis cu voce tare. Chiar eu le-am dat ideea, mi-a zis prietena mea Ileana, aici gasesti invitatii pentru nunta pentru toate gusturile. Îți dai seama că știa despre ce vorbșete, doar e colecționară. De fapt, avea două colecții: una cu invitații adevărate, primite de la persoane care chiar s-au căsătorit și alta cu invitații goale, colecționate doar pentru că i-au plăcut. Și mi-a  arătat-o și pe cea de-a doua colecție de invitații, necompletate, comandate din mediul online. Pe cestea nu le-a strâns pentru amintiri, ci pentru frumusețea lor. Erau 230 astea noi.

Invitatia de nunta nu mai este o simplă bucată de carton, pe care sunt mentionate informații despre eveniment, ci a devenit o modalitate de a transmite stilul si personalitatea mirilor dar și emotia si entuziasmul parinților si al nașilor. O invitație frumoasă, cu un font elegant și o imprimare de calitate va deveni o mică “operă de artă” care va fi păstrată ca o amintire plăcută a zilei de nuntă.

Ileana mi-a povestit că a devenit un fel de sfătuitor al cupurilor care se căsătoresc. Vin la ea, îi spun ce vor și ea caută modele cum ar trebui să arate invitația. Le arată colecția, iar ei dau comandă sau caută acel model care i-a impresionat.

Personalitatea mirilor va fi reflectată prin modelul invitației alese, dar și prin textul aferent. Sunt diferite stiluri de text: cel pur informativ, scurt si la obiect, fie unul elegant si formal, fie unul romantic, plin de poezie sau, pur si simplu, un stil hazliu, pentru cei pe care îi caracterizează simțul umorului, chiar și în momentele serioase ale vieții. Stilul invitațiilor mai poate fi ales în funcție de anotimp, tipul restaurantului sau după stilul decorațiunilor interioare ale salonului.

Nu-i așa că e tare să ai o colecție de invitații de nuntă? Eu am o colecție, mică de tot, de globuri pământești. Mai mici, mai mari, diferite stiluri, am 22 de bucăți. Tu ce ai colecționat până acum?