Un vecin a făcut deja al treilea infarct. La 42 de ani. Acum s-a pensionat şi îl aşteaptă pe al patrulea.
Un vechi coleg de firmă a murit, fără un astfel de “preaviz”. Seara ne-am despărţit, urma să ne întâlnim a doua zi de dimineaţă, să mergem la o lucrare. La 7 seara a făcut infarct, la 11 noaptea vorbea la telefon cu mine, iar la 12 noaptea murea.

Sunt înconjurat de oameni cu probleme de inimă. Şi în familie, ai mei au murit tot din cauza asta. Sunt predispus şi eu, îmi tot spune mama, care mă îndeamnă să merg periodic la medic şi să-mi fac analizele. Controalele medicale nu sunt, însă, suficiente. Pe lângă medicamentele clasice, trebuie să mai vii cu ceva.
Recunosc, am avut câteva preavize: palpitaţii, stări de oboseală, dureri, tuse. Ştiu că e nevoie de o schimbare în stilul meu de viaţă.
Voi alege bazându-mă pe ce ştiu, pe situaţii întâlnite de mine, în viaţa mea. Vecinul de care vă vorbeam este biciclist. Nu conduce şi se deplasează kilometri întregi pedalând. Pentru că aşa vrea. Colegul meu mort vorbea cu mine la telefon cu o oră înainte să moară şi avea ţigara în gură. Pe de altă parte, tatăl meu a murit la 62 de ani, tot de infarct, deşi nu fuma, nu bea, petrecea toată ziua în aer liber, mergea pe jos, era apicultor şi consuma frecvent tot felul de produse apicole, bea ceaiuri şi mânca bio.
În ce să crezi?
Şi totuşi… Cred în renunţarea la excese.
Dar ce înseamnă exces? De exemplu, eu credeam că nu poate exista exces de ceai. Şi citesc un studiu care susţine că, dacă sunt consumate în exces, ceaiurile pot avea efecte contrare celor anticipate.
Schimbarea regimului de viaţă şi introducerea în traiul zilnic a cuvântului “moderaţie” nu se fac peste noapte. Pentru mine, însă, este mai uşor, deoarece am un model. De fapt, nu am încotro. E jumătatea mea. Toţi funcționăm după „Legea imitației”, imităm obiceiurile celor din jur.
Categoric, soţia mea îi influenţează pe toţi din familie. Ea este cea care a găsit înlocuitori pentru zahăr, care a limitat numărul de cafele, cumpără doar produse naturiste şi care găteşte sănătos. Pregăteşte ieşiri în aer liber şi ore de sport. Ea spune că facem toate astea ca o familie, pentru a petrece timp de calitate, dar eu ştiu că este şi pentru a mă limita, a mă reţine de la excese. Iar eu mă prefac că nu înţeleg şi las lucrurile să se desfăşoare aşa, pentru că ne ajută pe amândoi. Ea o face pentru mine, eu pentru ea.