Cine n-a auzit poveşti despre medici cu “mână grea”, tratamente fără anestezii sau extracţii chinuitoare?
Da, mi-a fost frică de dentist. Dar mi-a trecut, după ce o durere de dinţi m-a convins că o altă durere, mai mare, nu poate exista. Atunci m-am suit singură pe scaunul stomatologului şi i-am zis că poate să- mi facă tot ce vrea.
Şi dumneavoastră la fel?
Dar aţi încercat vreodată să găsiţi o explicaţie? Cât e raţional şi cât e emoţional în această afirmaţie? Eu sunt de părere că dialogul sincer şi deschis stă la baza unei bune relaţii pacient-medic. Dacă medicul refuză să comunice cu tine şi te tratează ca pe o „problemă” care a venit la urgenţă şi care îl împiedică să plece devreme acasă, atunci schimbă-l!
Dar eu cred că au dispărut dentiştii de genul ăsta. S-au pensionat, s-au adaptat, au înţeles că meseria lor nu mai poate fi bau-bau.
Deşi există în continuare o temere, o frică a pacienţilor faţă de manoperele stomatologice, care se translatează automat şi asupra personalului medical din domeniu, se lucrează în mod constant la îmbunătăţirea acestei relaţii. Stabilirea relaţiei medic – pacient este foarte importantă, deoarece aceasta este calea prin care pacienţii pot depăşi teama, precum şi preîntâmpina eventualele urgenţe medicale.
Prima etapă a consultaţiei este discuţia propriu-zisă cu medicul stomatolog. Pacientului i se pun întrebări cu privire la motivul venirii la medic, starea generală de sănătate, după care urmează examinarea locală: dinţi, gingii, limbă, eventuale lucrări, etc. Medicul stabileşte, împreună cu pacientul, un plan de tratament şi evaluează costurile acestuia. Este foarte important ca pacientul să fie informat asupra a ceea ce urmează să i se lucreze şi să i se explice manevrele efectuate de medic. Comunicarea eficientă ajută pacienţii să-şi înţeleagă opţiunile de tratament şi să scape de anxietatea dentară. Pregătirea medicului nu constă doar în abilităţi clinice, ci şi în educarea pacientului şi comunicarea cu acesta. Având o comunicare excelentă între tine şi dentistul tău, vizita la cabinetul stomatologic ar trebui să fie mai plăcută.
Dentiştii parca vorbesc o altă limbă. La fel ca doctorii, dentiştii folosesc terminologia medicală pentru a descrie starea ta de sănătate orală. Dar, pentru a nu interpune o barieră de comunicare, majoritatea dentiştilor renunţă la terminologia dentară pentru aceia dintre cei care nu au acces la un dicţionar medical.

Daca nu întelegi ceva din ceea ce medicul tău îţi explică, nu ezita să îi ceri explicaţii suplimentare pentru a întelege diagnosticul sau prescripţia tratamentului pe care urmează să îl urmezi. Medicul stomatolog vrea să se asigure că ştii ce se întâmplă cu dinţii tăi, tocmai pentru a urma paşii conrespunzători în ceea ce priveşte sănătatea ta orală. Ar aprecia inclusiv evaluările date de tine, ceea ce i-ar ajuta să îşi îmbunătăţească abilităţile practice în tratamentul dentar.
Comunicarea dintre medicul stomatolog şi pacient, dacă ne raportam doar la aceasta zonă a medicinei, a cunoscut o evidenta îmbunătăţire în ultimii ani. Atât medicul, cât şi pacientul au depăşit o serie de bariere care au existat de-a lungul timpului, şi aici mă refer la cutume perpetuate din generaţie în generaţie de ambele părţi.

Comunicarea cu dentistul este de asemenea şi resposabilitatea pacientului. Este extrem de important să răspunzi cinstit întrebărilor medicului tău, tocmai pentru a evita o diagnosticare greşită. Dacă nu îi spui medicului tău despre durerea pe care o ai la un dinte, doar pentru că vrei să eviţi o obturaţie de canal, problemele tale dentare nu vor dispărea. Un dentist gentil îţi va asculta temerile şi va face orice îi stă în putere să te simţi bine pe durata tratamentului.

Mulţi medici stomatologi oferă o pagină web prin care ai acces la informaţiile despre serviciile pe care le oferă. Odată ce relatia a fost stabilită, poti comunica cu dentistul tău prin e-mail dacă ai diverse întrebări legate de tratamentul tău sau poate chiar de programările pe care le ai, toate acestea în cazul în care nu existî personal specializat care sa îţi furnizeze aceste informaţii.
În concluzie, comunicarea cu medicul dentist poate crea o relaţie care să reziste ani buni, bazata pe încredere.
Odată ce îi povesteşti dentistului tău problemele tale dentare, te vei simţi mai comfortabil, iar mersul la dentist nu va mai fi o corvoadă.
V2-250x250pxRevenind la mine. Ştiţi când a început buna relaţie cu stomatologul meu? Cum vă spuneam în primele rânduri: când m-am suit pe scaun şi m-am lăsat pe mâna lui. L-am amuzat atunci, mi-a spus mai târziu, iar el şi-a pus în cap să mă facă să-mi placă la dentist, să vin ca la un prieten, nu ca la ultima metodă de a scăpa de o durere. Şi aşa a fost, acum avem o relaţie forte bună, iar frica mea a dispărut!