Studii recente arată ca al doilea cel mai consumat produs din lume este cafeaua si că, în fiecare dimineaţă, se beau aproximativ 1400 de milioane de ceşti de cafea. Cu alte cuvinte, pentru foarte mulţi, cafeaua este carburantul necesar pentru începerea zilei în forţă.
Fiind un lucru atât de important în viaţa oamenilor, se tot fac statistici, cercetări, studii. Şi asta pentru că oamenii încearcă să descopere de unde vine puterea cafelei, de ce creează dependenţă şi de ce se nasc atâtea poveşti de viaţă în jurul ei.
Evident, am muncit şi eu la câteva studii, fără pretenţia de a fi altceva decât o privire subiectivă a fenomenului.
Cafeaua, în viziunea mea se împarte în:
– Cafea mică
– Cafea medie
– Cafea mare
– Cafea în cantitate “industrială”

Cafeaua mică – Acea cafea pe care o bei de plăcere, când stai de vorbă cu cineva, când citeşti presa, când eşti relaxat, de obicei. Aceasta cafea se poate bea în orice moment al zilei şi este de preferat ca ea să-ţi fie servită de altcineva.
Cafeaua medie – Cafeaua pe care o bei dimineaţa ca să “poţi deschide ochii”, să te mişti prin casă, să nimereşti baia. Aici mă încadrez eu. Imediat ce mă trezesc, mă duc buimacă la espressor, îmi pune de-o cafea şi fug într-un suflet la baie să mă spăl pe mâini, pe ochi şi pe dinţi. Când mă întorc, cafeaua e gata şi mă aşteaptă.
Cafeaua mare – Cafeaua pe care o bei, de obicei, când ai de străbătut o distanţă mare, când ai o treabă de făcut sau cand vrei să stai mai mult timp treaz, din anumite motive. Se bea puţin acasă, se ia într-o cană specială pe drum şi se ajunge cu ea chiar şi la serviciu.
Cafeaua în cantitate “industrială” – Acea cafea care este băută de unele persoane dimineaţa, la prânz şi seara. Cafeaua care se bea direct cu ibricul sau cu cana, de mai multe ori… In general, această cafea o beau studenţii care învaţă din greu pentru sesiune, cei care lucrează în timpul nopţii şi … dependenţii.

Iubesc cafeaua. Nu aşa cum o iubeşte un cafegiu serios, care o apreciază pentru dedesubturile ei amărui, cu mililitri puţini şi arome nenumărate, ci ca o păgână: în cană, cu lapte şi miere. Sau zahăr. Mult zahăr.
Până acum ceva timp, am considerat că, pentru acasă, un ibric este de ajuns (filtrul nu mi s-a părut niciodată o ustensilă de încredere). Puneam apa pe foc, adăugam cafea, o lăsam să dea în clocot, apoi să se aşeze zaţul şi gata băutura, tocmai bună să pui miere şi lapte în ea! Numai că, de la o vreme, relaţia asta părea să fi intrat în rutină, iar eu nu-mi puteam lua gândul de la toate specialităţile delicioase care nu se pot face la focul ochiului de aragaz. Doream din ce în ce mai mult să încep ziua cu o cană de latte. Acum două luni, am decis că a sosit momentul să dau şoaptele cafelei făcute în ibric pe bolboroselile îngâmfate ale unei maşini de espresso.
Un espressor nu mai este de mult apanajul cafenelelor şi barurilor şi pare o soluţie atât de agreabilă şi de economicoasă în timp. Acum mă trezesc cu gândul să beau câte un degetar de 25 de mililitri amărui, cu spumă cafeniu deschisă, rezultaţi în 25 de secunde, din 7 grame de cafea (44-55 de boabe) prin care trece un şuvoi de apă la 92°C. Neuitând, desigur, de opţiunea cappuccino.
Teoretic, espressorul nu e decât un obiect cu boiler şi aburi, care face cafea bună. Dar, ca orice invenţie simplă, şi ea fost îmbunătăţită, deci diversificată, devenind teribil de greu de ales.
esEu am nimerit un espressor bun. Nici cel mai ieftin, nici cel mai scump. Nu am vrut să fie vreo chinezărie, dar nici prea deştept pentru mine (cum mi-e aparatul de făcut pâine, căruia nu-i dau deloc de cap). Sunt şi espressoare hi-tech şi lucitoare, care sunt aparate complete, automate, care ştiu să facă singure o mulţime de lucruri, ca de exemplu cafea în trei culori. Au rezervor sau vas detaşabil de lapte din care iau câţi mililitri vrei tu şi fac chiar ele spuma, fără să mai trebuiască să stai cu cana la duză. Poţi stabili până şi densitatea spumei. Tu nu trebuie decât să butonezi.
Vorbeam de detalii? Da, contează. Dar, înainte să iei decizia, gândeşte-te dacă vrei o maşină de espresso numai pentru un shot de energie sau vrei să deschizi o cafenea la tine acasă. Adică se se autoinvite toţi vecinii şi prietenii şi să abuzeze de ospitalitatea ta şi inteligenţa aparatului.
Mie mi-e foarte bine cu espressorul meu de la Philips.
Tu, cum preferi cafeaua?

