La noi s-a conturat clar dorinţa de a pleca într-o vacanţă. Desigur, ne aşteaptă chiar acum mini-vacanta de Paste, dar, timpul fiind cam scurt şi agenda încărcată (probabil şi voi aveţi de semnat o condică familială) s-ar putea să nu fie suficientă pentru a potoli dorinţa. Aşa că ne permitem să visăm la alte locuri, la plaje şi ape verzui, la faruri pierdute în ceaţă, la corăbii care se ivesc şi dispar, la verde infinit şi la oraşe prin care n-am mai trecut până acum. Şi în cele câteva zile libere, chiar daca destinaţia nu se potriveşte niciunui vis, chiar dacă ajungem fără speranţă în vreo urbe românească sau suntem blocaţi printre neamuri, tot o să visăm la locurile unde n-am fost.

ffffDacă aş putea zbura chiar acum undeva, m-aş duce în Londra. Nu, nu m-aş duce pe litoralul unei ţări exotice sau pe vârful unui munte, ci aş merge într-o ţară care urlă de civilizaţie, în care, de fiecare dată, m-am simţit om, nu animal, nu vietate care se zbate pe pământul ăsta.

Londra e o întâmplare niciodată nefericită, un amalgam de trăiri închise-n piatră veche și lumini de seară, un dor uitat în cer roșu, stingând zile. În plimbare, fiecare stradă are vocea ei, zgomotoasă, stridentă și grăbită.
Oxford Street invită la diversitate, la bruiaj de oameni atât de diferiți încât ți se blochează în privire. Dacă te îndepărtezi, însă, te regăsești cântând o liniște caldă, calmă, în pași mărunți și relaxați, ca noile străzi, inundate de lumină ploioasă, de aer curat. Arhitectura își cere dreptul la postmodern în zgârie nori și amintirea în detalii gotice și unghiuri strâmte. La un pas de Hotelul Florilor, British Museum povestește despre marile civilizații, etalând obiecte. Totul degajă istorie și originalitate, o lume moștenită și parcă actuală în semnificații.

musLondon Eye veghează mișcându-se o lume imensă, despărțită de poduri și apă. Towers Bridge, London Bridge și Millenium Bridge leagă frumusețile Londrei peste Tamisa. Iar de acolo, de sus, frumusețea e mută și colorată, perfectă în apusuri.
Parcurile sunt în floare, iarba, verde crud, invitând la popasuri. Oameni în costum, așezați pe serviete, artiști cântându-și dorurile în acord de chitară, turiști savurând sandvișuri așezați pe o hartă dau viaţăparcurilor.
mmDe mică am avut o pasiune pentru Londra. Nu aş putea să vă spun de unde pasiunea asta pentru un oraş pe care atunci nu îl văzusem încă. Tot ceea ce vă pot spune este că Londra se potriveşte perfect cu motto-ul meu preferat: „Lucrurile nu sunt chiar aşa cum ar trebui să fie. Uneori, ele sunt chiar mai bune”. Pentru că Londra m-a cucerit şi mai tare imediat ce am descoperit-o şi m-a făcut să mă îndrăgostesc iremediabil de ea. Vă spun şi de ce.
1. Pentru că în Londra m-am simţit în control. Nu am fost derutată, nu m-am panicat niciun minut. La cât de mari sunt aeroportul Heathrow şi Londra în sine, nu m-am pierdut şi am reuşit să mă descurc indiferent de cartierul în care mă aflam;
2. Pentru că englezii ţin la intimitatea lor, motiv pentru care ţi-o respectă şi pe a ta. Nu ai să vezi niciodată londonezi uitându-se lung după tine pe stradă sau adresându-ţi întrebări incomode. Genul meu de oameni…
3. Pentru că Londra este o diversitate multiculturală, în care rase, naţionalităţi şi culturi diferite trăiesc civilizat şi cu zâmbetul pe buze. Se opresc dacă li te adresezi, stau şi cinci minute cu tine pentru a-ţi explica cum ajungi unde vrei, îţi zâmbesc şi îşi continuă viaţa.
4. Pentru că găseşti forme de artă la toate colţurile străzii, de la spectacole şi evenimente mari, până la street performance. Pentru că alţii te aplaudă, nu te judecă, nu râd de tine, nu îşi bat joc de încercarea ta.
5. Pentru că londonezii au un accent de care ţi-e imposibil să nu te îndrăgosteşti şi pe care să îl asculţi fascinată ore întregi. Este engleza pe care am învăţat-o la şcoală, nu cea de la televizor.
6. Pentru că Hyde Park este o imensitate de spaţiu verde unde te poţi relaxa şi unde poţi călca iarba în voie;
7. Pentru că în Londra am văzut cele mai multe musicaluri din toate locurile în care am mai fost. Şi pub-uri, şi cafenele, şi pieţe publice, preferatele mele;
8. Pentru că Londra abundă în muzee de calitate, bine structurate şi documentate, care oferă vizitatorilor informaţii preţioase într-o manieră atractivă;
9. Pentru că Londra are clădiri cu o arhitectură minunată, de ţi-e mai mare dragul să te plimbi pe străzile ei.
10. Pentru că totul merge şnur, este un oraş care are o maturitate impunătoare. Nimic nu este lăsat la voia întâmplării, treacă-meargă, fie ce-o fi. Nu, totul este gândit.

siglatopAm să mă limitez la 10 motive, deşi mi-e foarte greu şi aş putea să continui lista la nesfârşit. Pentru că pur şi simplu iubesc Londra la nebunie.

(Foto: arhiva personală)